Varför låter det så mycket mellan vagnarna?

Besvarat av: Martin

Som barn var jag livrädd att gå mellan vagnarna (pga oväsen och en läskig landgång att gå på), går det inte att isolera bort ljudet utifrån bättre? Och om landgångarna av någon anledning skulle ge vika, rasar man ner mellan vagnarna eller finns det skydd mot detta?

Erik

Det finns ingen ljuddämpning mellan vagnarna förutom den ytterst lilla dämpning som övergångsbryggorna och bälgarna ger. Ju snabbare tåget körs desto mer låter det. Att gå mellan vagnarna är ju i stort sett som att gå utanför tåget, bortsett från att man slipper fartvinden.

Övergångarna skulle kunna vara tystare men eftersom vagnarna ska kunna kopplas loss relativt enkelt ute i trafik och dessutom gå i trafik utan några särskilda vagnar i början eller slutet av tåget är de inte byggda så. Jämför med moderna motorvagnståg som också består av flera vagnar. De har tysta övergångar men kräver också ett verkstadsbesök för att kunna kopplas isär och kan inte gå i trafik i delat skick.

Övergångsbryggorna sitter fast med kraftiga gångjärn och viks upp på den vagnsgavel som går först respektive sist i tåget. Gaveldörren är då låst så ingen kan gå ut av misstag. Det finns inget särskilt skydd under övergångsbryggan. Det finns en ledstång om man behöver något att hålla i sig i vid passage och denna ska fällas ut när övergångsbryggan fälls ner.

Gaveln på en 80-talsvagn. Den infällda övergångsbryggan och ledstången syns tydligt. Under finns endast koppel och luftslangar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *